Marcin Józef Żebrowski (CD)

Każdy sprzedawca w empik.com jest przedsiębiorcą. Wszystkie obowiązki związane z umową sprzedaży ciążą na sprzedawcy.

Potrzebujesz pomocy w zamówieniu?

Zadzwoń

Produkt niedostępny

Dodaj do listy Moja biblioteka

Masz już ten produkt? Dodaj go do Biblioteki i podziel się jej zawartością ze znajomymi.

Może Cię zainteresować

  • 1. Rorate coeli
  • 2. Magnificat. Chorus: Magnificat anima mea
  • 3. Magnificat. Aria: Quia respexit (A)
  • 4. Magnificat. Aria: Quia fecit mihi magna (S)
  • 5. Magnificat. Chorus: Et misericordia
  • 6. Magnificat. Aria: Fecit potentiam (B)
  • 7. Magnificat. Duo: Deposuit potentes (S+A)
  • 8. Magnificat. Chorus: Esurientes implevit bonis
  • 9. Magnificat. Aria: Suscepit Israel (S)
  • 10. Magnificat. Aria: Sicut locutus est (T)
  • 11. Magnificat. Chorus: Gloria Patri
  • 12. Missa Pastoritia. Chorus: Kyrie eleison
  • 13. Missa Pastoritia. Chorus: Christe eleison
  • 14. Missa Pastoritia. Chorus: Gloria
  • 15. Missa Pastoritia. Aria: Domine Deus (S)
  • 16. Missa Pastoritia. Chorus: Qui tollis peccata mundi
  • 17. Missa Pastoritia. Duo: Quoniam tu solus Sanctus ...
  • 18. Missa Pastoritia. Chorus: Cum Sancto Spiritu
  • 19. Missa Pastoritia. Chorus: Credo in unum Deum
  • 20. Missa Pastoritia. Chorus: Et incarnatus est
  • 21. Missa Pastoritia. Chorus: Et resurrexit
  • 22. Missa Pastoritia. Chorus: Sanctus
  • 23. Missa Pastoritia. Aria: Benedictus (A)
  • 24. Missa Pastoritia. Chorus: Osanna
  • 25. Missa Pastoritia. Chorus: Agnus Dei
  • 26. Missa Pastoritia. Chorus: Dona nobis pacem

„ „Magnificat”, „Rorate coeli” i „Missa Pastoritia” należą w zgodnej opinii znawców twórczości Żebrowskiego do jego najlepszych dzieł. Są to kompozycje typu kantatowego, w których tekst liturgiczny (w tym także niektóre części mszalne) został podzielony na mniejsze odcinki, niekiedy opracowane przez kompozytora prawie jak samodzielne utwory, skontrastowane pod względem nastroju, rodzaju obsady wokalno-instrumentalnej, a nawet stylu. (…)
 
W XVIII wieku ranga nieszporów w niedziele i inne święta roku kościelnego była wyższa niż głównej mszy (tzw. sumy). Oprawa muzyczna składających się na to nabożeństwo psalmów i „Magnificat” musiała więc być okazała, czego przykładem jest „Magnificat” Żebrowskiego w tonacji G-dur, zbudowane z jedenastu skontrastowanych sekcji. (...) Wyjątkowy urok „Magnificat” kryje się w częściach solowych, niezwykle zróżnicowanych wyrazowo i stylistycznie. W pierwszej połowie kompozycji dominują arie o pełnych wdzięku melodiach, charakterystycznych dla włoskiego, operowego stylu galant. (...) W drugiej połowie „Magnificat” króluje styl wyraźnie starszy, barokowy, bardziej typowy dla pierwszego trzydziestolecia XVIII wieku niż jego środka. (...)
        
„Rorate coeli” to introit otwierający poranną adwentową mszę wotywną poświęconą Najświętszej Maryi Pannie. Opracowanie Żebrowskiego zachowało się w rękopiśmiennej kopii opatrzonej datą 1752, co w przybliżeniu określa czas powstania tej kompozycji. Składają się na nią trzy sekcje: chorałowa intonacja pierwszego słowa introitu, swobodne, wielogłosowe opracowanie wersetu psalmowego Benedixisti Domine (z efektownym, pełnym energii akompaniamentem orkiestry) oraz podwójna fuga, stylistycznie bardziej bliska fugom klasycznym niż barokowym, podejmująca słowa Rorate coeli.
        
Powstanie bożonarodzeniowej „Missa Pastoritia” datowane jest przez Remigiusza Pośpiecha na koniec głównego pobytu Żebrowskiego na Jasnej Górze. (...) Pasterski nastrój można dostrzec od razu w „Kyrie”. Pierwszą sekcję tej części mszalnej otwiera intonowany przez skrzypce krótki motyw melodyczny o wyraźnie ludowym, mazurowym posmaku. Natomiast druga sekcja tej części jest skoczna niczym krakowiak i zawiera krótkie, burdonowe odcinki, jakby grane przez wiejską kapelę. Muzyka ta, zgodnie z konwencją epoki, pojawia się również na zakończenie mszy w dwuczęściowym „Agnus Dei – Dona nobis pacem”.
 
Podobne burdonowe brzmienia kompozytor wprowadził też w polifonicznym zakończeniu „Glorii”, którego muzyka zostanie później użyta dwukrotnie jako opracowanie sekcji „Osanna in excelsis” w części „Sanctus”. Tak jak w „Magnificat” uwagę przyciągają wirtuozowskie ustępy solowe tej mszy: w „Glorii” – aria sopranowa „Domine Deus” oraz duet tenoru i basu z koncertującą parą trąbek „Quoniam tu solus Sanctus”, a w „Sanctus” – wspaniała aria altowa „Benedictus” z koncertującą partią skrzypiec, którą zapewne Żebrowski skroił na miarę własnych, niemałych umiejętności gry na tym instrumencie. Zadziwia też łatwość kompozytora w pisaniu w dwóch stylach – chóralne „Qui tollis peccata mundi” z części „Gloria” porusza pełną barokowego patosu, schromatyzowaną melodią, towarzyszącą – zgodnie z tradycją – błagalnej prośbie wiernych „miserere nobis” („zmiłuj się nad nami”), podczas gdy zwarte formalnie, trzyczęściowe „Credo” odznacza się wczesnoklasyczną lekkością wyrazu.” - Anna Ryszka-Komarnicka

ID produktu: 1231073465
Tytuł: Marcin Józef Żebrowski
Wykonawca: Kosendiak Andrzej
Dystrybutor: Universal Music Polska
Data premiery: 2019-08-09
Rok nagrania: 2019
Producent: CD Accord
Nośnik: CD
Liczba nośników: 1
Rodzaj opakowania: Digipack
Wymiary w opakowaniu [mm]: 124 x 14 x 139
Indeks: 33294902
średnia 2
5
0
4
0
3
0
2
1
1
0
Oceń:
Dodając recenzję produktu, akceptujesz nasz Regulamin.
1 recenzja
2/5
18-12-2019 o godz 12:08 przez: Adam Zbyszewski | Zweryfikowany zakup
Oczekiwałem z entuzjazmem tej płyty, bo Marcin Józef Żebrowski jest jednym z moich ulubionych kompozytorów. Pod względem czysto wykonawczym nie mam większych zastrzeżeń, poza tym, że zaangażowanie chłopców do partii sopranowych uważam za nietrafione - w partiach chóralnych ta decyzja jeszcze się w miarę broni, ale w solowych już nie. Chętniej widziałbym jakiś dobry sopran kobiecy, "bez kombinowania". Cały efekt tej płyty jest jednak popsuty przez zostawienie na nagraniu oklasków publiczności. To że to jest "live recording" niczego nie tłumaczy - oklaski publiczności się po prostu wycina, zanim się wyda płytę. To nie jest płyta z koncertem muzyki rockowej. Chciałoby się powiedzieć, że to typowa polska fuszerka, ale to było rozmycie odpowiedzialności. Nie, jest to fuszerka typowa dla polskiego środowiska artystycznego! Człowiek kupuje płytę, a dostaje gniot.
Czy ta recenzja była przydatna? 0 0

Zobacz także

Podobne do ostatnio oglądanego