Bartlomiej Pekiel II (CD)

Każdy sprzedawca w empik.com jest przedsiębiorcą. Wszystkie obowiązki związane z umową sprzedaży ciążą na sprzedawcy.

Potrzebujesz pomocy w zamówieniu?

Zadzwoń

Produkt niedostępny

Dodaj do listy Moja biblioteka

Masz już ten produkt? Dodaj go do Biblioteki i podziel się jej zawartością ze znajomymi.

Może Cię zainteresować

  • 1. Missa a 14: I. Kyrie
  • 2. Missa a 14: II. Gloria
  • 3. Canon a 6: Tres canones simul cantantur
  • 4. Missa senza le cerimonie I: I. Kyrie
  • 5. Missa senza le cerimonie I: II. Gloria
  • 6. Missa senza le cerimonie I: III. Credo
  • 7. Missa senza le cerimonie I: IV. Sanctus
  • 8. Missa senza le cerimonie I: V. Agnus Dei
  • 9. Canon a 6: Aliud. Sex vocibus
  • 10. Missa paschalis: I. Kyrie
  • 11. Missa paschalis: II. Gloria
  • 12. Missa paschalis: III. Credo
  • 13. Missa paschalis: IV. Sanctus
  • 14. Missa paschalis: V. Agnus Dei
  • 15. Canon a 6: Aliud. Sex vocibus
  • 16. Missa senza le cerimonie II: I. Kyrie
  • 17. Missa senza le cerimonie II: II. Gloria
  • 18. Missa senza le cerimonie II: III.Credo
  • 19. Missa senza le cerimonie II: IV. Sanctus
  • 20. Missa senza le cerimonie II: V. Agnus Dei
  • 21. Fuga
  • 22. Missa Concertata La Lombardesca: I. Kyrie
  • 23. Missa Concertata La Lombardesca: II. Gloria
  • 24. Missa Concertata La Lombardesca: III. Credo
  • 25. Missa Concertata La Lombardesca: IV. Sanctus
  • 26. Missa Concertata La Lombardesca: V. Agnus Dei
Cieszę się, że mogę przedstawić Państwu drugą już płytę z dziełami kompozytora związanego z dworem Wazów – Bartłomieja Pękiela. Poświęcona została mszy – formie, która od średniowiecza po dzień dzisiejszy jest obecna w muzyce europejskiej. Cykle mszalne prezentowane na płycie charakteryzują się różnorodną stylistką. Pokazuje to, jak odmiennie
siedemnastowieczni kompozytorzy traktowali tę formę nawet w obrębie własnej twórczości.
 
Na krążku zostały zamieszone przykłady dwóch mszy „użytkowych” o bardzo prostym układzie formalnym, opartym na dialogu pomiędzy dwoma zespołami śpiewaków. Muszę przyznać, że największe obawy miałem właśnie co do prezentacji tych dzieł. Często podczas słuchania utworów muzycznych z różnych epok mamy dość mocne poczucie, że istnieje bardzo cienka granica pomiędzy pięknem wynikającym z prostoty a banałem czy kiczem. I dokładnie to uczucie towarzyszyło mi przy nagrywaniu tych mszy. Jednak w całym ich schematyzmie i prostocie możemy odnaleźć fragmenty ukazujące mistrzostwo kompozytora.
 
Na przeciwległym biegunie znajdują się kunsztowne opracowania cyklu mszalnego, nawiązujące do dwóch głównych nurtów stylistycznych obecnych w muzyce XVII wieku: jeden z nich to prima pratica, styl wywodzący się z dawnej Palestrinowskiej polifonii (w ten nurt wpisuje się Missa paschalis), a drugi to styl koncertujący, nowoczesny jak na owe czasy, który reprezentują Missa a 14 i Missa Concertata La Lombardesca.
 
Zestawienie wszystkich tych dzieł na jednym krążku ukazuje nam Pękiela zarówno jako twórcę znakomicie operującego różnymi technikami kompozytorskimi, jak i szefa kapeli, którego obowiązkiem było również pisanie utworów stricte użytkowych. Na płycie msze zostały przedzielone utworami instrumentalnymi – Fugą i kanonami, które zamieszczone w dodatku nutowym do traktatu prawdopodobnie nie były przeznaczone do wykonywania. Zwykła ciekawość sprawiła, że chcieliśmy usłyszeć, jak mogłyby zabrzmieć. Mam nadzieję, że będą one rodzajem oddechu pomiędzy poszczególnymi cyklami mszalnymi.
Andrzej Kosendiak
ID produktu: 1141574054
Tytuł: Bartlomiej Pekiel II
Wykonawca: Kosendiak Andrzej
Dystrybutor: Universal Music Polska
Data premiery: 2017-04-28
Rok nagrania: 2017
Producent: CD Accord
Nośnik: CD
Liczba nośników: 1
Rodzaj opakowania: Jewel Case
Wymiary w opakowaniu [mm]: 127 x 143 x 15
Indeks: 21283055
Brak
ocen
5
0
4
0
3
0
2
0
1
0
Oceń:
Dodając recenzję produktu, akceptujesz nasz Regulamin.

Zobacz także

Podobne do ostatnio oglądanego