Weber postrzegał swe dzieło jako obraz walki sił dobra i zła. Przykładał wielką wagę do opozycji światła i ciemności, tak istotnej dla dramaturgii całej opowieści. Rozpoczyna się ona u schyłku dnia, a kuszenie Maksa odbywa się przy zapadającym zmierzchu. Potem mamy nocną, pełną niepokoju scenę Agaty, a następnie, z nadejściem północy, przerażające pandemonium w Wilczym Jarze. Nastający dzień przynosi nadzieję, by w końcu, w blasku słońca historia otrzymała swe szczęśliwe rozwiązanie.
Muzyka sugestywnie odmalowuje tę podróż ze światła w ciemności, i z powrotem, bowiem Weber zadbał o to, by każda z tych sfer zyskała inne brzmienie. Dzień wypełniają ludowe rytmy (tańce wieśniaków, chór druhen i strzelców), jasne, durowe tonacje, i paleta instrumentalnych kolorów, z której na plan pierwszy wybijają się rogi - jak mogłoby być inaczej w tej »myśliwskiej operze«...
Płyta DVD:
Chor der Hamburgischen Staatsoper i orkiestra Philharmonisches Staatsorchester Hamburg pod dyrekcją Leopolda Ludwiga
Wykonawcy:
Maks: Ernst Kozub, tenor
Kacper: Gott lob Frick, bas
Kilian: Franz Grundheber, baryton
Kuno: Toni Blankenheim, bas
Agata: Arlene Saunders, sopran
Anusia: Edith Mathis, sopran
Otokar: Tom Krause, baryton
Płyta CD:
Chor der Wiener Staatsoper i orkiestra Wiener Philharmoniker pod dyrekcją Otto Ackermanna
Wykonawcy:
Maks: Hans Hopf, tenor
Kacper: Marjan Rus, bas
Kilian: Karl Donch, baryton
Kuno: Franz Bierbach, bas
Agata: Maud Cunitz, sopran
Anusia: Emmy Loose, sopran
Otokar: Alfred Poell, baryton
ocen
Podziel się na Facebooku
Właśnie zrecenzowałem Wolny strzelec
Weber postrzegał swe dzieło jako obraz walki sił dobra i zła. Przykładał wielką wagę do opozycji światła i ciemności, tak istotnej dla dramaturgii całej opowieści. Rozpoczyna się ona u schyłku dnia, ...