Wiersze dla dzieci do recytacji – gdzie je znaleźć?
Zabawne wiersze do recytacji dla dzieci znajdziemy w klasycznych zbiorach autorów, na których utworach wychowały się całe pokolenia naszych rodzin i które sami recytowaliśmy w szkolnych salach. Poezja Jana Brzechwy czy Juliana Tuwima wydana została zarówno w bogato ilustrowanych zbiorach, jak i kartonowych książeczkach z pojedynczymi utworami. W kanonie poezji dziecięcej nie może zabraknąć też twórczości Marii Konopnickiej z najbardziej znanymi tytułami jak „Stefek Burczymucha” czy „Krasnoludki”.
Wśród najpopularniejszych współczesnych poetów dziecięcych trzeba zapamiętać przynajmniej kilka nazwisk, które królują w dziecięcych biblioteczkach i na wszelkich konkursach recytatorskich. Pierwsze damy polskiej poezji dziecięcej to nie tylko mistrzynie słowa, ale też humoru:
- Danuta Wawiłow
- Dorota Gellner,
- Joanna Papuzińska
- Małgorzata Strzałkowska
- Wanda Chotomska.
Z kolei wśród najpopularniejszych poetów dziecięcych znajdziemy takie nazwiska jak:
- Ludwik Jerzy Kern
- Marcin Brykczyński
- Michał Rusinek
- Tadeusz Kubiak.
Ciekawostką, która w ostatnich latach pojawiła się na rynku, są wiersze z „zadaniami” czyli logopedyczne, będące skuteczną pomocą zarówno w rozwoju jak i terapii mowy: „Wierszyki łamiące języki” , „Wierszyki łamiące języki, czyli rymowanki logopedyczne dla dzieci” czy dla najmłodszych „Wierszyki i zabawy logopedyczne z Pigwinkiem Piko”.
Wiersze dla dzieci do recytacji – zalety
„Powiedz cioci wierszyk” to zdanie, które większość z nas dobrze pamięta z dzieciństwa. I choć dziś wiemy już, by nie wymagać od dzieci publicznych recytacji, jeśli same tego nie chcą, to trzeba przyznać, że mają one wiele zalet, zarówno w fazie nauki, jak i samej deklamacji. Dlaczego dzieci powinny recytować wiersze na każdym etapie swojego rozwoju? Zresztą dorośli też?
Po pierwsze nawet krótkie wiersze do recytacji to świetne ćwiczenie dla mózgu. Pozwala nie tylko trenować pamięć, ale też rozwija wyobraźnię, uruchamia zdolności analizy, interpretacji a nawet kreatywności.
Po drugie poezja uwrażliwia jak żadna inna forma literacka zarówno jeśli chodzi o sztukę, jak i empatię. Po trzecie wiersze rozwijają umiejętności językowe już od najmłodszych lat. Pierwsze wierszyki maluchy deklamują najczęściej jako 2-3 latki, a już na pewno w wieku przedszkolnym, kiedy to recytacje są elementem programu edukacyjnego. Po czwarte w trakcie mówienia wiersza uczymy się poprawnego akcentowania czy odczytywania i przestrzegania znaków interpunkcyjnych, jak również właściwej pracy z oddechem. Wiersz wymaga koncentracji na wyraźnym mówieniu, ale też odpowiedniego tempa deklamacji. Po piąte recytacja to świetne ćwiczenia z emisji dźwięku czyli np. na modulację głosu i umiejętność używania całego aparatu mowy.
Recytacja wierszy może rozbudzić w dziecku zainteresowanie poezją, w tym samodzielnym pisaniem utworów, ale też aktorstwem, tekściarstwem czy sztuką przemawiania. I jak każdy rodzaj występów jest świetnym przygotowaniem do autoprezentacji przed mniejszymi i większymi grupami ludzi, tak potrzebnej w dzisiejszych czasach. Mało tego, recytacja przed publicznością wspiera budowanie świadomości własnego ciała. Dziecko uczy się siebie – jak reaguje w stresującej sytuacji ale też intuicyjnie opracowuje skuteczne techniki radzenia sobie z tremą. No i na koniec szkolny bonus: udział w konkursach recytatorskich zawsze jest premiowany w szkole.
Więcej polecajek znajdziesz na Empik Pasje w dziale Czytam.
Zdjęcie okładkowe: źródło: shutterstock.com
Komentarze (0)