Rower szosowy dla początkującego – co trzeba wiedzieć?  

Na początek krótka definicja – rower szosowy to pojazd zbudowany z klasycznej ramy prostej i dwóch kół jednakowej średnicy. Przystosowany jest do szybkiej jazdy po twardej drodze i najczęściej jest wyposażony w przełożenia przy pedałach i na tylnej osi. Szosówki nie ograniczają się do jednego modelu roweru. Szybki rozwój technologiczny i zróżnicowane warunki użytkowania sprawiają, że wśród tej grupy jednośladów rozróżnia się kilka typów. Są to szosówki:

  • aero – wyczynowe rowery o maksymalnym zysku aerodynamicznym z długą pozycją kolarza;
  • klasyczne – szosówki przystosowane do ścigania z niską pozycją rowerzysty;
  • komfortowe (endurance) – rowery wygodniejsze do jazdy długodystansowej, gdzie kolarz przyjmuje nieco bardziej wyprostowaną pozycję niż w szosówce klasycznej;
  • szutrowe (gravel) – szosówki przystosowane do jazdy ścieżkami leśnymi, szutrowymi i żwirowymi o szerszych oponach niż endurance.

Każdy z powyższych charakteryzuje się odmiennymi parametrami umożliwiającymi wykorzystywanie ich do konkretnych zastosowań. Dlatego początkiem poszukiwań powinno być znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie są potrzeby rowerzysty. Z precyzyjnego ich określenia będzie można wywnioskować, jaki rower szosowy będzie odpowiedni.

 

 

Romet, Rower szosowy, Gravel Boreas 1 700C 28", niebieski

 

Jaki rower szosowy na początek? Przyda się bike fitting 

Jeżeli samodzielny dobór roweru nie wchodzi w grę, świetną propozycją jest znalezienie firmy zajmującej się bike fittingiem. Taka usługa polega na dokładnym zestawieniu sprzętu pod kątem potrzeb rowerzysty i jego uwarunkowań fizycznych. W ten sposób można nie tylko zrozumieć, jaki sprzęt będzie zalecany, ale też zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi prawidłowej postawy podczas jazdy i dopasowania roweru pod kątem unikania kontuzji. Z takiej pomocy nie korzystają jedynie osoby, które chcą kupić dobry rower szosowy, ale nie wiedzą, jaki wybrać. Grono obejmuje też doświadczonych i profesjonalnych kolarzy.

Pierwszy rower szosowy – dobór poszczególnych elementów 

Jedynym poważnym ograniczeniem podczas poszukiwań i podejmowania decyzji o konkretnym sprzęcie i wyposażeniu jest budżet. Oczywiście nie jest tak, że ktoś, kto posiada mocno ograniczone środki, np. sięgające nie więcej niż 1500-2000 zł, nie złoży odpowiedniego sprzętu. Będą to jednak zupełnie inne komponenty niż w przypadku roweru za 8 czy 12 tysięcy.

 

 

Kross, Rower szosowy, Vento JR 2.0 28", czarny

 

Geometria ramy a postawa rowerzysty 

Długość i wysokość poszczególnych elementów konstrukcyjnych ramy mają związek z pozycją przybieraną podczas jazdy i zwrotnością sprzętu. Dobry rower szosowy do szybkiej jazdy powinien mieć długą ramę górną, która umożliwia niższe pochylenie rowerzysty. Podobnie działa obniżenie rury sterowej (główki ramy). Im jest niższa, tym bardziej pochylona pozycja.

Z drugiej strony, jeśli rower ma iść w kierunku typu endurance i służyć (jak wskazuje nazwa) do długich komfortowych wycieczek, dobrze jest szukać krótszej ramy i wyższej główki. Rama horyzontalna w takich jednośladach zazwyczaj ma długość ok. 545 mm.

Kolejna sprawa to długość ogona, inaczej chainstay. W sporym uogólnieniu – im mniejsza długość tylnych widełek, tym bardziej zwrotny i aerodynamiczny jest rower. Większa sztywność niesie jednak za sobą obciążenie w formie słabszej zdolności tłumienia drgań. Dłuższy chainstay zapewnia większy komfort jazdy.

Materiał ramy a sztywność i masa roweru 

W zasadzie wybór ogranicza się jedynie do dwóch typów – aluminium i karbonu. Różnice są odczuwalne nie tylko pod względem ceny poszczególnych konstrukcji, ale też wagi. Oczywiście, jeśli rower ma służyć do jazdy hobbistycznej, a nie wyczynowej, zapewne wybór padnie na aluminium. Rower szosowy dla początkującego posiadający aluminiową ramę będzie optymalnym rozwiązaniem.

Jazda jednośladem z aluminium nie jest żadną ujmą. W wielu przypadkach konstrukcje karbonowe i aluminiowe są wagowo do siebie zbliżone. Jednak nie ma co ukrywać, że ramy węglowe są sztywniejsze i lepiej przekazują energię z korby. Ekstremalnie lekki rower nie zawsze jednak jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ niska masa odczuwalna jest głównie podczas podjazdów. W szybkich i ostrych zakrętach może być niejednokrotnie przeszkodą, dlatego najniższa waga roweru w oficjalnych wyścigach została określona na poziomie 6,8 kg. Warto wiedzieć, że najlżejsze konstrukcje w historii zeszły poniżej 5 kg.

 

 

Romet, Rower szosowy, Gravel Boreas 1 700C, żółty

 

Przełożenia przednie i tylne w rowerze 

Jeśli chodzi o tarcze na przedniej korbie, w zasadzie kolarstwo szosowe uwzględnia jedno lub dwa przełożenia. 3 zarezerwowane są w zasadzie jedynie do jednośladów trekkingowych czy górskich. Za to tylna oś to już zupełnie inna sprawa. Wybór rozstrzygnie się zapewne pomiędzy kasetą a wolnobiegiem. Celem osiągania wyższych prędkości przy stałej kadencji warto uwzględnić użycie kasety rowerowej, która zazwyczaj oferuje liczbę zębatek w przedziale 8-11.

Pierwszy rower szosowy może mieć też starszego typu przekładnię tylną opartą na wolnobiegu, ale uzyskanie większej liczby tarcz niż 7 będzie wyzwaniem. Im więcej zębatek, tym mniejsze różnice w przełożeniach. Ma to znaczenie szczególnie wtedy, gdy jeden bieg okazuje się zbyt niski, a następny za wysoki.

Kierownica, manetki i widelec przedni 

Kolarze wyczynowi używają kierownicy potocznie nazywanej barankiem, która ma charakterystycznie wygięte końce. Dzięki temu można przyjąć bardziej opływową pozycję i zyskać jeszcze więcej w trakcie szybkiej jazdy. Dzięki takiemu ułożeniu kierownicy możliwa jest też zmiana pozycji dłoni podczas jazdy, co wpływa na mniejsze zmęczenie podczas długich podróży. Początkujący zawodnicy mogą skorzystać z bazowych prostych konstrukcji, szczególnie jeśli obawiają się jazdy z barankiem.

Widelec przedni ma znaczenie pod kątem tłumienia drgań. Rower szosowy dla początkującego i nie tylko, zawsze będzie pozbawiony amortyzatorów. W pewnej mierze można zniwelować wibracje przez użycie aluminiowej lub karbonowej kierownicy. Przyda się bardziej niż akcesoria dodatkowe.

Zmiana przełożeń może odbywać się bez odrywania rąk od kierownicy i z koniecznością zmiany ich położenia. Zdecydowanie bardziej rekomendowanym sposobem jest ten pierwszy, który możliwy jest przy pomocy klamkomanetki. Można ją założyć w pozycji górnej i dolnej, a sposób ich użycia polega na odepchnięciu lub pociągnięciu klamki na zewnątrz, lub do wewnątrz.

 

 

ROWER GRAVEL GT GRADE ELITE 2021 koła 28 rama M

 

Po przeczytaniu powyższych wskazówek wiesz już, jaki rower szosowy na początek wybrać. Dostosuj go do swoich preferencji, by jazda była przyjemna.

 

Zdjęcie okładkowe - źródło: Shutterstock